Sobota 07. 06. 2025 21:21:05 | Meniny má Róbert, Róberta

Nelegálna reklama zo Žiliny má takmer zmiznúť a mesto navyše zarobí. Pokrok ocenil aj poslanec!

Mesto Žilina, podľa viceprimátora Martina Kapitulíka, dosiahlo pri regulácii reklamných nosičov za 1,5 roka viac, ako v minulosti za 15 rokov. Napriek tomu, že to bolo zakázané, reklamné nosiče pribúdali a príjmy do rozpočtu za ne boli prakticky nulové. Začiatkom minulého roka sa však prístup radnice zmenil. S reklamnými agentúrami uzavreli memorandum, na základe ktorého nelegálna reklama z mesta pomaly mizne. Nový územný plán vyčlenil oblasti, v ktorých bude reklama povolená, ale len v štandardizovanej podobe a za odplatu. Navyše mesto získa peniaze aj za tri roky spätne. Ocenil to aj poslanec Ján Rzeszoto. Ten je však presvedčený, že mesto by malo postupovať ešte ráznejšie a žiadať okamžité odstránenie nepovolenej reklamy.

Michal Filek|7. jún 2025|17:41:42

Zdroj: Facebook/Ján Rzeszoto/Martin Kapitulík

Súvisiaci článok
Duel SP 21: Kapitulík vs. Rzeszoto – Je regulácia reklamy v Žiline dostatočná?
Čítajte viac >

Mestské zastupiteľstvo schválilo vo februári 2024 uzatvorenie Memoranda o spolupráci pri regulácii reklamy na území mesta Žilina s najvýznamnejšími reklamnými agentúrami, ktoré definuje aj postup pri odstraňovaní nelegálnej reklamy.

Následne poslanci schválili aj uzatvorenie dohôd o urovnaní bezdôvodného obohatenia s reklamnými agentúrami a dohodu o urovnaní so spoločnosťou euroAWK.

V septembri poslanci schválili aj územný plán mesta, ktorý stanovuje zóny, v ktorých je možné umiestniť reklamné nosiče.

Kapitulík: Dosiahli sme veľký pokrok!

V apríli 2025 si poslanci uznesením vyžiadali pravidelnú polročnú správu o stave a plnení harmonogramu regulácie reklamných stavieb v meste.

Primátor Peter Fiabáne poveril realizáciou regulácie zástupcu Martina Kapitulíka. Ten hovorí, že Žilina si dlho nevedela dať rady s reklamou, pretože národná legislatíva je postavená v neprospech samospráv.

A tak v meste, napriek tomu, že 10 – 15 rokov bola reklama v Územnom pláne zakázaná, pribúdali reklamné nosiče.

Mesto s tým bojovalo neúspešne, formou striktného zákazu a súdnych sporov.

„My sme si sadli s reklamnými agentúrami a snažili sme sa hľadať riešenie. Súčasný stav totiž nevyhovuje mestu, obyvateľom, a ani reklamným spoločnostiam,“ ozrejmil viceprimátor.

Kapitulík upozorňuje na to, že za reklamné plochy v meste v minulosti nikto neplatil nájom.

„My sme si s agentúrami sadli a výsledkom je memorandum, ktoré schválilo zastupiteľstvo a podpísali ho najväčšie reklamné agentúry pôsobiace v Žiline. Dohodli sme sa s nimi na postupnej demontáži reklamných nosičov, primárne na vnútornom mestskom okruhu, čo sa nám na 95-percent podarilo. Dohodli sme sa tiež na vysporiadaní bezdôvodného obohatenia za užívanie mestských pozemkov pod reklamnými nosičmi nad rámec zákona za 3 roky spätne. Do kasy sa nám tak podarilo dostať 600-tisíc eur a peňazí bude ešte viac. Pristúpili sme totiž k zmene územného plánu, ktorý vyčlenil zóny, v ktorých sú určité druhy reklamy povolené. Vieme tak podpísať nové reklamné zmluvy, z ktorých bude mať mesto príjem a zároveň sme vyčistili vnútorný mestský okruh. Odkedy sme sa chytili témy, v Žiline bolo demontovaných okolo 200 reklamných plôch a mesto to nestálo ani jedno euro,“ urobil výpočet viceprimátor.

IMG_0247.jpg Stretli sa v Dueli v redakcii SP 21. Zdroj: SP 21

Rzeszoto: Stôl sa mal vyčistiť na začiatku!

Pokrok ocenil aj poslanec Ján Rzeszoto, ale úplne spokojný ešte nie je.

„Evidujem, že na vnútornom okruhu sa reklamy odstránili, ale zatiaľ nie všetky. Samozrejme, beriem to ako pozitívny krok. Práve preto som memorandum podporil a tiež návrh vyrovnania medzi agentúrami a mestom,“ podotkol poslanec.

Nový územný plán však Rzeszoto žiadal, pred schválením, z rokovania stiahnuť. Vadí mu totiž, že mesto doteraz nemá žiadny právny status, ako s reklamnými agentúrami, pri odstraňovaní nelegálnych stavieb, spolupracovať. Je to vraj založené len na dohode, pričom nie všetky agentúry ju dodržiavajú.

„Územný plán stanovuje, kde reklamné stavby byť môžu, a kde nie. Je platný, ale nelegálne stavby neubúdajú. Poviem úprimne, dve veľké agentúry nielenže stavby neodstraňujú, ale tie dokonca pribúdajú. Považujem to z ich strany za nekorektný prístup a pýtam sa, ako môže byť takýto partner pre mesto spoľahlivý, keď nedodržuje dohody!“

Kapitulík však upozornil na precedens, ktorý vznikol v Nitre. Tam totiž po vzájomnej dohode jediná spoločnosť nelegálne stavby neodstránila, zatiaľ čo ostatné áno. Doteraz ich vlastní a je takto zvýhodnená. Preto sú agentúry opatrné aj v Žiline.

Kapitulík: Máme plán!

„Máme však jasný plán a ideme podľa neho. Sú tu dva druhy reklamy – neagentúrna a agentúra. Neagentúrna pritom tvorí 70-percent. S agentúrami sme sa dohodli, že v priebehu júna nám urobia pasport aj týchto zariadení a po legislatívnom procese ich aj odstránia na vlastné náklady. Očakávame od toho redukciu na úrovni 90-percent. Zároveň máme dohodu aj na ich agentúrnych plochách. A tá znie, že za každú reklamu, ktorú im povolíme v súlade s územným plánom oni dajú dole dve také, ktoré s ním nie sú v súlade.

A navyše, ako dodáva Kapitulík, dve najväčšie slovenské agentúry vybudujú nové prístrešky na všetkých 125-tich autobusových zástavkach v meste, aj mestských častiach.

Rzeszoto: Len gentlemantské dohody nestačia!

Rzeszoto by však bol, voči angentúram, oveľa ráznejší. Mnohé totiž reklamu, napriek dohode, v meste nechali. Poslanec sa pýta, ako sa im dá veriť. Doteraz si robili, čo chceli, mestu neplatili a zarábali na nelegálnej reklame. A mesto sa s nimi ide teraz dohodnúť.

„Máme len gentlemantské dohody, ale žiadnu istotu, že sa to ďalej nebude diať. Fér by bolo, keby najskôr odstránili všetky nelegálne plochy, ktoré nie sú v súlade s územným plánom. Žiadal som primátora a pána Kapitulíka, aby sme si s nimi sadli, dali na papier harmonogram odstraňovania a nech sa pred notárom uzatvorí zmluva. Nemám problém, ak by to trvalo aj 5 rokov, ale dajme tomu právny základ. Nenechávajme to na gentlemantskú dohodu. Vidíme dnes, že to nefunguje, lebo ani po dvoch mesiacoch od prijatia územného plánu spoločnosť Gryf neodstraňuje reklamu z Ľavobrežnej. Kde je tá serióznosť?“ pýta sa poslanec.

Martin Kapitulík súhlasí, ale podotýka, že nežijeme v ideálnom svete. Mesto sa o to snažilo 15 rokov a dosiahlo pravý opak. Len súdne spory s takmer nulovým výsledkom. Dnes majú jasný plán a viceprimátor je presvedčený, že sú na dobrej ceste.

„Nespochybňujem, že pokrok tam je. Tento stav vyplynul z dlhoročnej nečinnosti, ktorá mu predchádzala. Teraz však pokrok nastal. Ja sám som pri hlasovaní podporil memorandum, aj vyrovnanie bezdôvodného obohatenia. V tomto tiež vidím progres. Len mám obavy z toho, aby sa to plnilo na základe gentlemanskej dohody,“ uzavrel Ján Rzeszoto.

Martin Kapitulík priznal, že dôvod na obavy skutočne existuje. Ale podstatná je dôvera a plnenie dohôd, ktoré sa postupne premietajú aj do zmlúv.

„Schválené máme memorandum so všetkým reklamnými agentúrami, aj memorandum o vyrovní bezdôvodného obohatenia a urovnaní súdnych sporov. Budú nasledovať ďalšie, v zmysle platného územného plánu. Každý krok, ktorý je urobený na základe gentlemanskej dohody je následne ukotvený aj zmluvným spôsobom,“ uzavrel


Súvisiaci článok
Duel SP 21 Fiabáne vs. Čepec – Unimobunka na Bulvári je červená čiara pre ďalšie rokovania!
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť