Čistejšie ovzdušie vďaka výskumu UNIZA: Projekt REMoT prináša riešenia
Žilinská univerzita v Žiline predstavila pri príležitosti Medzinárodného dňa životného prostredia výsledky výskumného projektu REMoT, ktorý sa zameriava na znižovanie dopadov dopravy na životné prostredie. Ako informovala Zuzana Mikušová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA prostredníctvom tlačovej správy, výstupy projektu majú potenciál zlepšiť kvalitu ovzdušia v slovenských mestách a prispieť k tvorbe udržateľnej dopravnej politiky.
Projekt REMoT – Výskum mobility a emisných atribútov dopravného procesu – prebiehal od júla 2022 do júna 2025 pod vedením odborníkov zo Stavebnej fakulty UNIZA. „Projekt REMoT sa sústredil na podrobné skúmanie emisií produkovaných rôznymi druhmi dopravy, ako aj na analýzu mobility obyvateľstva v mestských a prímestských oblastiach. Výskum poskytol základné údaje pre tvorbu komplexných modelov dopravného správania a ich vplyvu na kvalitu ovzdušia, čím vznikol významný nástroj na podporu plánovania udržateľnej dopravy,“ spresnila Mikušová.
Zdroj: uniza.sk
Jedinečnosť projektu spočíva podľa slov Mikušovej najmä v použití anonymizovaných mobilných dát o pohybe SIM kariet spoločnosti Orange France (Flux Vision), ktoré výskumníkom umožnili presne mapovať dopravné návyky obyvateľov. Tieto údaje slúžili ako kľúčový vstup do modelov mobility a emisného zaťaženia. Dopravný model následne doplnili o časové charakteristiky premávky na základe radarových meraní a štatistík.
Zobrazenie prepravných vzťahov z údajov Orange France. Zdroj: uniza.sk
Okrem toho bola v meste Žilina nasadená senzorická sieť pre meranie znečistenia ovzdušia. Ako uviedol doc. Dušan Jandačka z Katedry cestného a environmentálneho inžinierstva UNIZA, ktorý na projekte pracoval pod vedením rektora prof. Jána Čelka, pôvodných päť meracích miest bolo rozšírených na trinásť, čo umožnilo podrobnejšie sledovanie koncentrácií pevných častíc PM10, PM2.5, PM4 a PM1. Dáta boli vizualizované prostredníctvom platformy Grafana a overené referenčnou metódou.
„Analýza potvrdila zhoršenú kvalitu ovzdušia počas zimných mesiacov, najmä kvôli lokálnemu vykurovaniu a intenzívnej doprave. Najvyššie koncentrácie PM10 a PM2.5 boli zaznamenané v pracovných dňoch počas chladného obdobia. Záverečný emisný model mesta Žilina, vytvorený v softvéri PTV Vision HBEFA, rozlišoval vnútornú, cieľovú a tranzitnú dopravu a umožnil detailný výpočet ich podielu na znečistení ovzdušia,“ doplnila Mikušová.
Vizualizácia dát zo senzorickej siete projektu REMoT. Zdroj: uniza.sk
Vytvorený emisný model sa dá využiť pri územnom plánovaní, modelovaní dopravnej atraktivity, ako aj pri hodnotení emisného zaťaženia. „Doprava predstavuje takmer štvrtinu emisií skleníkových plynov v Európe a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia v mestách. Výsledky pilotného testovania nám napríklad ukázali, že počas špičkovej hodiny môže dôjsť k emisiám PM10 v meste Žilina až do výšky 7 ton. Cieľom projektu avšak bolo nielen presne zmerať reálne emisie v mestskom prostredí, ale aj poskytnúť praktické nástroje pre samosprávy na tvorbu udržateľnej dopravnej politiky. Veríme, že výsledky budú využiteľné nielen v Žiline, ale aj ako model pre iné slovenské mestá, ktoré čelia podobným problémom so znečistením ovzdušia,“ uzavrel doc. Jandačka.
Ukážka výstupu emisného zaťaženia PM10 v meste Žilina. Zdroj: uniza.sk
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť