Utorok 24. 06. 2025 05:50:11 | Meniny má Ján

Vyhrala ocenenie Dosky. Alžbeta navrhla kostýmy pre inscenáciu, ktorá upozorňuje na internetové šarlatánky zarábajúce na ľudskom nešťastí

Alžbeta Kutliaková z Oravskej Polhory, umeleckým menom Bet Moth, obhájila svoje prvenstvo spred roka. Jej meno žiarilo medzi známymi a uznávanými umelcami.

Patrícia Kurpašová|7. december 2023|18:15:42

Alžbeta Kutliaková (Bet Moth). Zdroj: Bara Podola

Súvisiaci článok
Štúdium v zahraničí nemusí byť pre vás vždy to pravé: „Každá minca má dve strany,“ hovorí podcaster David Paris
Čítajte viac >

Šikovná návrhárka pochádza z Oravskej Polhory, vyštudovala Školu umeleckého priemyslu v Ružomberku a jej kroky pokračovali do hlavného mesta. Tam vyštudovala divadelnú scénografiu na Vysokej škole múzických umení. Momentálne pracuje pre nezávislé divadlo Uhol_92 v Bratislave.

V polovici novembra tohto roka sa uskutočnilo odovzdávanie divadelných cien DOSKY 2023. Alžbeta bola nominovaná v kategórii Najlepší kostým sezóny za kostýmy v inscenácii Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny na pôde nezávislého divadla Uhol_92. Porota zložená z divadelných kritikov, teoretikov a publicistov jej napokon udelili prvenstvo za najlepší kostým sezóny. Viac nám o svojej kreatívnej práci povedala v rozhovore.

Viete nám popísať, aké kostýmy ste zvolili v inscenácii "Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny"?

„Inscenácia sa dotýka tém internetového konšpirtualizmu a samozvaných šamaniek, ktoré momentálne ovládajú internetový priestor a cielia svoje príspevky na ženy. Inšpirovala som sa obsahom, ktorý zdieľajú. Sú to príspevky s krásnym prírodným oblečením, bosé nohy, mokré vlasy zmáčané letným dažďom uprostred lesa.

Prvotné kostýmy, v ktorých sa herci ukazujú, majú podporiť pocit, že práve vyšli z džungle/lesa, majú mokré vlasy, bosé nohy a na sebe oblečenie, ktoré lichotí ich postavám a podporuje ženskosť. Dôležitým momentom je potlač týchto kostýmov, kde som pracovala s prírodným motívom plesní. Do tohto prostredia vstupuje Toni Wolff (priekopníčka psychoanalýzy) zo začiatku 19.storočia a rozčuľuje sa nad šarlatánkami, ktoré zarábajú na ľudskom nešťastí. Pri nej som použila súčasný kostým s dobovými prvkami.

Na konci inscenácie sa Toni Wolff prezlieka za kráľovnú Nefertiti a herci si obliekajú kostýmy húb. Z uniformných šiat (kostýmy s potlačou) smerujú k individuálnosti a voľnosti.“

Z Vašich príspevkov na sociálnej sieti vyplýva, že tvorenie kostýmov bolo náročné. Všetky kostýmy ste ušili sama, čo sa nezaobišlo bez bolesti chrbta. Zároveň to pre Vás predstavovalo veľkú výzvu. Viete nám bližšie opísať, čo predchádzalo tomu, kým ste sa k výsledným kostýmom dopracovali?

„Na začiatku som si povedala, že tentokrát ušijem všetky kostýmy. Určite mi to pomohlo k väčšej voľnosti pri vytváraní kostýmového konceptu. Nemala som tým pádom žiadne obmedzenia a jediným limitom bol môj čas a schopnosti. Neviem, či by som sa do toho pustila znova, ale teším sa, že to malo zmysel.“

395066273_10210667285234442_6313709837263637128_n.jpeg Výherné kostýmy v inscenácii Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny. Zdroj: Michal Líner

Čo pre Vás znamená výhra v ocenení DOSKY 2023?

„V prvom rade je to veľké zadosťučinenie za čas, ktorý som pri vytváraní kostýmov strávila a v neposlednom, že je dôležité robiť aktuálne témy. Vážim si, že ľudia oceňujú moju tvorbu a špeciálne tvorbu pre nezávislé divadlo.“

Viete nám bližšie predstaviť spomínanú inscenáciu , aby čitateľ jemne nahliadol do deja?

„Autorkou textu a režisérkou inscenácie je Alžbeta Vrzgula. Zaujal ju fenomén konšpiritualizmu a šamaniek, ktorý sa rozmohol počas covidu a funguje na sociálnych sieťach či formou webinárov. K tejto téme vznikol aj výborný článok Soni Jánošovej, ktorá sa zúčastnila niekoľkých retreatov a jasne pomenovala nebezpečenstvo týchto šamaniek, ktoré jednak zarábajú státisíce eur na ľudskej zraniteľnosti. Tvária sa, že liečia, ale žiadnu zodpovednosť nenesú. Inscenácia je spracovaná hravou formou a jej dôležitým momentom je návšteva Toni Wolff z minulosti. Tá prichádza na scénu a pýta sa: Koľko u vás zarábajú vedkyne, keď toľko platíte šarlatánkam?“

372907243_771630308302133_3878368024608313144_n.jpeg Výherné kostýmy v inscenácii Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny. Zdroj: Michal Líner

Aký je ten odrazový mostík pri tvorbe kostýmov? Čo Vás inšpiruje?

„Odrazovým mostíkom sú témy, ktorých sa jednotlivé inscenácie dotýkajú a samotný text. Väčšinou vidím nejaký obraz, štruktúru, farbu alebo materiál a toho sa potom držím. Inšpirujú ma rozhovory s tvorivým tímom, veď divadlo je kolektívna práca a keď si rozumieme, môžeme ešte lepšie tvoriť.“

Čo pre Vás znamená Vaša práca?

„Moja práca je môj život. Tvorbu neberiem ako prácu, ale ako každodennú súčasť a spôsob môjho života. Prináša mi to veľa radostí, ale aj stres a pochybnosti, či sa dá takto dlho žiť. Mám rada momenty, keď sa moje návrhy zhmotňujú, ožívajú a tieto pocity sú návykové. Zároveň mi moja práca prináša veľa milých ľudí, ktorí sa v priebehu práce stanú mojim priateľmi a blízkymi ľuďmi.“

Na akých projektoch momentálne pracujete?

„Momentálne mám za sebou premiéru v jednom z Mestských divadiel pražských (MDP) v Komedii: Já Johan*a, kde som navrhovala scénu a kostýmy pre Divadlo Jána Palárika (DJP) v Trnave: Filip (inscenácia o Jarovi Filipovi). Zároveň pripravujem kostýmy pre inscenáciu Ježiš z Montrealu v Slovenskom národnom divadle (SND), Šeptuchy v Spišskom divadle a popri tom natáčam seriál (set dizajn a kostýmy), ktorý napísala Dominika Kavaschová. Je náročnejšie spájať televízne projekty s divadlom, keďže každé má iné tempo a iné podmienky na vznik, no všetky projekty na ktorých momentálne robím ma veľmi bavia a teším sa za ľudí, s ktorými ich robím.“

Máte nejaké návrhárske ciele a plány?

„V mojom pláne je oddýchnuť si a načerpať inšpirácie pre ďalšie projekty. Vážim si, že moji kolegovia do mňa vkladajú dôveru a preto mám veľa zaujímavých projektov. No cítim, že musím myslieť aj na seba a svoje zdravie. O to sa momentálne snažím a cielim - nájsť rovnováhu medzi prácou a oddychom.“


Súvisiaci článok
V Žiline pribudol ďalší pestrofarebný mural: „Radi by sme pokračovali aj na iných budovách, všetko však záleží od vôle a chuti ľudí,“ hovorí spoluautor nového muralu
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť